Test emulacji magnetofonów taśmowych – Slate vs Waves vs UAD
- Jacek Zamecki
- 14 mar
- 2 minut(y) czytania

Współczesna produkcja muzyczna obfituje w narzędzia, które pozwalają dodać nagraniom analogowy charakter. Wśród nich znajdują się emulatory magnetofonów taśmowych, które naśladują saturację, kompresję oraz subtelne artefakty taśmy. W tym teście porównam trzy popularne emulatory: Slate Digital Virtual Tape Machines, Waves Kramer Master Tape oraz UAD Studer A800.
1. Slate Digital Virtual Tape Machines
Slate Digital oferuje jedno z najbardziej kompleksowych rozwiązań w zakresie emulacji taśmy. VTM pozwala wybrać pomiędzy dwoma modelami magnetofonów – 16- i 24-ścieżkowym, a także regulować prędkość taśmy (15 IPS i 30 IPS). Wtyczka znakomicie oddaje ciepło, subtelną kompresję oraz charakterystyczne zaokrąglenie transjentów.
Zalety:
Bardzo naturalna saturacja i klejenie miksu
Elastyczne opcje regulacji prędkości taśmy i biasu
Dobre odwzorowanie harmonicznych
Wady:
Dość spore obciążenie procesora
Może brzmieć zbyt subtelnie dla tych, którzy oczekują mocnego efektu
2. Waves Kramer Master Tape
Kramer Master Tape to emulacja klasycznego Ampex 350, zaprojektowana przy współpracy z legendarnym producentem Eddiem Kramerem. Wtyczka oferuje kontrolę nad saturacją, prędkością taśmy oraz poziomem szumu.
Zalety:
Bogata saturacja z wyraźnym analogowym charakterem
Ciekawy efekt "wow and flutter", dodający organicznej niestabilności
Niskie zużycie CPU
Wady:
Może brzmieć nieco zbyt "ciemno" w stosunku do konkurencji
Mniejsza kontrola niż w Slate czy UAD
3. UAD Studer A800
Universal Audio jak zwykle podchodzi do tematu emulacji z najwyższą starannością. Studer A800 to precyzyjna symulacja taśmowego magnetofonu wielościeżkowego, z możliwością wyboru różnych typów taśmy i ich nasycenia.
Zalety:
Najbardziej realistyczna emulacja pod względem reakcji dynamiki
Opcja wyboru różnych taśm
Doskonałe narzędzie do ocieplania miksu
Wady:
Wymaga interfejsu UAD, co oznacza dodatkowy koszt
Może być zbyt subtelny w niektórych przypadkach
Podsumowanie
Który emulator wybrać? To zależy od potrzeb:
Slate VTM – najlepszy dla subtelnego analogowego klejenia miksu
Waves Kramer Master Tape – dla bardziej wyrazistej saturacji i efektów vintage
UAD Studer A800 – dla tych, którzy chcą najbardziej realistycznego brzmienia taśmy
Jednak żadna emulacja nie zastąpi prawdziwego magnetofonu szpulowego. Hardware zapewnia naturalne nasycenie harmonicznych, nieprzewidywalne niuanse oraz organiczny charakter, którego nie odda żaden algorytm. W moim studio często korzystam z emulatorów, ale nic nie daje mi takiej frajdy jak przepuszczanie śladów przez mojego AKAI GX-600DB. Jeśli jesteś ciekawy, jak Twoje utwory zabrzmią po prawdziwej taśmie, zapraszam do mojego studia!
Comments